Pánska móda – tri najdôležitejšie dekády

 

Pánska móda pripomína neustále sa vyvíjajúci a meniaci organizmus. Každá dekáda je niečím výnimočná, určitým dominantným prvkom, ktorý ju diferencuje od ostatných. Spoločným menovateľom je však štýl a predovšetkým elegancia.

 

Voľnočasové odevy bokom, spoločenské a formálne outfity budú vždy na vrchole pomyselného rebríčka módy pánskej či dámskej. A práve na ne sa dnes zameriame. Prinášame vám stručný prehľad tých najzásadnejších období pánskej módy minulého storočia.

Tri najdôležitejšie dekády spoločenskej pánskej módy

  1. roky – na vrchole elegancie

 

Fred Astaire, Clark Gable, Cary Grant – všetko zvučné mená americkej kinematografie, legendy filmového plátna. Na vrchole slávy v tridsiatych rokoch minulého storočia, títo muži patrili medzi prvé holywoodske sexsymboly a to aj vďaka osobitému štýlu obliekania sa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Táto dekáda totiž priala štýlovým chlapom. Nosili sa obleky, ktoré mali zvýrazňovať silné mužské stránky namiesto toho, aby kryli tie slabšie. Elegancia bola na svojom vrchole a dobre oblečený chlap bol vždy stredobodom pozornosti. Toto je štýl, ktorý nikdy nezostárne.

 

  1. roky – nespútaná rebélia

 

Pohnuté 60. roky sa podpísali snáď na každej oblasti ľudského života, módu nevynímajúc. Pre túto dekádu je charakteristická nespútanosť, rebélia, individualita a boj proti systému. Tieto nálady odrážalo aj pánske oblečenie.

 

Prehnaná formálnosť ustúpila voľnejšiemu spôsobu obliekania sa, avšak nie na úkor štýlu. Už nemuselo všetko byť podľa príručky – nohavice sa nosili aj zrolované nad členkami, saká svietili divokými farbami a nešetrilo sa ani na doplnkoch.

Svojskou kapitolou bola móda inšpirovaná štvoricou chlapcov z Liverpoolu – The Beatles, ktorí prinavrátili popularitu slušnému a formálnemu outfitu.

The Beatles
  1. roky – autoritatívna móda

 

Dobre oblečený chlap v 80. rokoch minulého storočia vzbudzoval autoritu a rešpekt. Podnikatelia začali oveľa viac dbať na svoj zovňajšok a to sa odrazilo predovšetkým na oblečení.

Do módy sa dostali značkové odevy, ktoré symbolizovali silu. Saká so širokými ramenami (prípadne traky), pestré (no nie uletené) košele a kravaty – to bolo gro outfitu úspešného biznismena. Hlavným zámerom bolo vzbudiť dojem silného a úspešného muža a to sa dalo iba s pomocou vycibreného vkusu.